donderdag 24 juli 2014

Schrijven en haken

Best lastig om een nieuwe blog te beginnen. Waar begin je? Voor mij moet een verhaal een kop en staart hebben, en dat betekent dat ik ieder onderwerp uitgebreid zou moeten inleiden aangezien het (bijna) allemaal nieuw is! Maar dan krijg je wel hele lange verhalen, en daar heeft niet iedereen zin in. Dus eigenlijk zou je gewoon moeten beginnen met waar je mee bezig bent en vanuit daar verder gaan. Ook dat is best een uitdaging, maar ik ga het proberen! Daar komt nog bij dat ik momenteel veel op de tuin ben en daar geen internet (wifi) heb en het dus lastig is een beetje regelmaat erin te brengen, maar ik ga het dapper proberen.

Daarom vertel ik even iets over mijn huidige project (of moet ik zeggen 'een van de'): het omhaken van een AH-tas van jute. Ik was zelf niet zo snel op het idee gekomen om dit te doen, al had ik er wel eens een paar zien langs komen. Maar op de tuin hadden ze zo'n gezellige activiteit, iedere week samen haken aan dit project. De dame die dit organiseerde had op de kunst- en rommelmarkt eind juni wat voorbeelden staan en daar werd ik toch wel enthousiast van! Ik houd er niet van om mijn voor 6 weken ergens voor vast te leggen, maar de kosten waren voor het materiaal en daarna nog je zo vaak of zo weinig komen als je maar wilde, dus wat had ik te verliezen? Dus ik heb mijn favoriete kleuren aangegeven en heb me opgegeven.

Mijn ervaring is, dat je met creatieve dingen zoals kleding (of lingerie) maken eigenlijk al makkelijk contact maakt. Je bespreekt een patroontje, een techniek en zo heb je de leukste gesprekken met iemand waar je anders misschien hooit iets mee zou hebben. Erg leuk vind ik dat, daar kan ik echt van genieten omdat je zo een andere kant van mensen ziet. En zo gaat het ook met deze haakclub, ik had bijv. nog nooit een gesprek gehad (meer dan groeten) met mijn achterbuurvrouw, en zo zit je dan ineens patroontjes en tips uit te wisselen. Met zijn allen lekker in de kantine (of lekker op het terras) lekker creatief bezig zijn. Wat wil je nog meer.

Ik heb inmiddels ook eens op internet gezocht naar voorbeelden en ideeën voor de tas, en ik vond dat deze tas de SAS-tas wordt genoemd. Tsja, toepasselijker kan het bijna niet!


Uitleg: het idee is eigenlijk heel simpel. Je omhaakt een jute tas met mooie katoen of wol en dan krijg je een gloednieuwe originele maar wel fijne stevige tas. Wij gebruiken Catania-katoen, ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind haken, maar met nummer 2,5 is het natuurlijk wel een heel project. Eens kijken of me dat gaat lukken in 6 weken (we zijn nu bij week 3)! Ik had al wat leuke projecties voor ogen voor de zomer, maar dit heeft het even overgenomen en ik vind het eigenlijk heerlijk om te doen.



Ik zag zo'n mooie steek in de Simply Haken staan, die wilde ik meteen uitproberen. En met mijn favoriete kleuren werd het heel anders, maar wel erg mooi vind ik zelf.

Ik vind het patroontje erg mooi, maar te druk om de hele tas mee te doen. Dus nu ben ik overgestapt op en wat rustiger patroontje. Nu zag ik bij voorbeelden op internet dat ze vaak een brede rand aan de bovenkant doen, maar bij mij is hij dus aan de onderkant uitgekomen. Ach, is wel weer origineel ook, toch?
En zo zie je maar: als je ergens enthousiast mee bezig bent, dan schrijf je er ineens zomaar een stukje over. Tussen het haken door. Op de tuin.




3 opmerkingen:

  1. Leuke kleurtjes en leuk patroon.
    en dat je dan zo ineens een ander contact met de mensen om je heen krijgt. Onbetaalbaar toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pelisas met haar SAS tas, haha. Leuk om te lezen dat je ook aan het haken bent en dat contact leggen met andere creativelingen, heel herkenbaar! Ben benieuwd waar je volgende blog over gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb wel zin in zo'n clubje voor de winter. Zal ik iets organiseren? Misschien uitgebreid met breien?
    liefs Katrin

    BeantwoordenVerwijderen